Ankerspil

Vi bliver ikke yngre, og faktisk havde vi forsøgt at efter-bestille et el-ankerspil hos Northshore. Imidlertid kunne det desværre ikke nås (Lewmar havde en leveringstid på mere end to måneder?!!) og i foråret 2006 monterede jeg så selv et Lewmar Sprint 1000 spil. Denne type valgte vi fordi pladsen er meget begrænset i ankerbrønden, men da det var det spil Northshore normalt brugte på dette tidspunkt var jeg sikker på at kunne få plads.

Selve monteringen af spil og kontakter var relativt enkelt men at føre strømmen, der blev taget fra de samme kabler som forsyner bov-propellen, skjult, fra forrummet til ankerbrønden, var et virkeligt hestearbejde.

Det oprindelige ankerspil, de også var udstyret med en capstan. Bemærk at motoren til spillet er monteret direkte under spillet. Dette kræver et stort hul i dækket men giver til gængæld en nem installation.

Allerede efter få år, og umiddelbart inden vi tog af sted på Den store tur i 2005 brød spillet imidlertid sammen, motoren holdt simpelt hen op med at fungere (måske fordi det ikke blev brugt særlig meget). Af tidsnød valgte vi at foretage en 1:1 ombytning (så passede det allerede etablerede fundament og -borede huller umiddelbart). Under langturssejlads bruges ankerspillet imidlertid helt anderleds intensivt og det blev snart klart at spillet var for dåligt. Specielt var det et problem at det ikke havde en bremse/kobling, der sikrede at ankeret frit fald (det skulle 'køres ud' elektrisk og det gik for langsomt, hvilket let bliver et problem når der skal bakkes ind til en kaj, hvor man benytter eget anker), men overbelastning og deraf følgende udfald på kritiske tidspunkter var heller ikke ualmindeligt.

Efter lange overvejelser og 'studier' valgte vi derfor i foråret 2015 at tage skridtet fuldt ud og montere et 'top of the line' ankerspil: et New Zealandsk Maxwell (forhandles af VETUS).

Det ny Maxwell ankerspil er betdeligt kraftigere end det gamle. Det kan endvidere betjense manuelt med et almindeligt spilhåndtag og samtidig kan kæden kan frigøres så den løber frit ud, hvilket betydeligt letter manøvrering hvor eget anker skal benyttes i havn.  Under normal betjening håndteres ankerspillets op/ned funktion fra en Bluetooth fjernkontrol. Den tidligere kabelforbindelse (se ovenstående billeder) korroderede i det salte miljø og svigtede ustandseligt.
Under dæk  er styreboksen til fjernkontrollen samt en overbelastnings sikring placeret (tv). Selve kædebrønden ligger forrest i skibet (ikke ideelt) og kan nemt nås gennem et vandtæt skot (mf). Den kraftige motoren til spillet er vinklet 90° hvilket beskytter den og giver bedre plads i ankerbrønden 

Læs også om Ankre og ankergrej i afsnittet om Tursejlads og udstyr generelt

Denne side er senest opdateret i oktober 2015