en

s/y TROLDAND - om tursejlads og sejlsport

top
Page
Menu
News
Du er her:   Hjem > Skibet > Ændringer og forbedringer > Bovpropel

Bovpropel

Af økonomiske årsager havde vi sparet en bov-propel ud af vores oprindelige bestilling (vi synte vel egentlig også at det ville være unødvendigt 'snyderi'). Pga. bådens konstruktion med to ror (og dermed helt uden skruevand på rorerne), er manøvrering især i bak meget vanskelig, hvilket værftet ikke lagde skjul på. Vi havde derfor fået de nødvendige □ 120 kabler trukket fra batteribanken til forskibet, så en evt efter installation ville være lettere. Pga. en fejl fra værftets side var selve røret til bov-propellen også blevet lavet (uden beregning). Desværre er standarden en Vetus propel på 4HP monteret i et 150 mm rør og det finder jeg er for lidt (en bov-propel skal fungere også når der er hård vind). 
Selve gangen i processen med fjernelse af røret og hvordan den endelige installation kom til at se ud efter monteringen af en Lewmar 6HP propel, kan ses i nedenstående billedserie.

Hullet til den ny 'tunnel' bores samtidigt med at det for lille monterede rør fjernes 

'Motoren til bow-propellen monteret på tunnelen set hhv forfra og fra oven

Det endelige resultat. De to sorte bokse hhv tv. og th. for motoren er varmesikring samt styrerælæ til ankerspillet.  
« forrige top næste »
top
Page
Menu
News
top
Page
Menu
News
Hvor er vi?
Se Troldands position 'her og nu' hvis vi er inden for AIS rækkevidde (pt. ude af drift pga manglende Mast/antenne ved vores kanalsejlads.

Seneste Opdateringer:
For nørderne: Lidt statistik om økonomi (pdf)
For nørderne: 
Statistik om distancer mm (pdf)
Rie's dagbog 2018 (pdf)
Ries Dagbog fra Etiopien 2019 (pdf)

Ny oversigts-sider:
 

Besøgende på www.troldand.dk siden dec. 2007

Er du interesseret problemer om nationale mindretal, nationalisme og statsdannelser?
Så køb bogen om Europas politiske geografi!

 

Læs om Europa af stater, territorier og nationer i
denne bog som Sten har skrevet sammen
med en
tidligere kollega (klik på billedet for at se mere)


© Creative Commons