Nordsøen

Når vi i denne sammenhæng snakker om Nordsøen må vi med det samme indrømme at vi ikke hører til de heltemodige og seje der bare 'tager til Skagen og derefter drejer til venstre'. De gange vi har været vestpå har vi været gennem Kielerkanalen og herefter har vejret været bestemmende. Det er enkelt at nå Cuxhaven men herefter er det helt afgørende at vejret er med en for med Elbens 3-4 knobs tidevandsstrøm kan man kun gåud i medstrøm og hvis vinden er mellem V og N bliver søen hurtigt helt urimelig. Herefter er næste stop enten Nordeney (som vi foretrækker på udturen) eller Helgoland (som er fint på hjemturen, hvor indsejlingen til Elben er stærkt afhængigt af tidevandet).

Hele turen mod SW kan klares i et-dages sejladser af 60-70 sm. Fra den hollandske grænse (Delftzijl eller Lauwersoog) kan man evt. gå 'indenskærs' gennem kanaler (med masten på dybgang max 1,80). Og turen til England kan herefter ske fra Den Helder, Ijmuiden (til den engelske østkyst) eller fra Dunkerque (eller Calais) til Dover, hvis man skal til Sydengland.

En god ting er det at hjemturen er lettere fordi det er med den fremherskende vindretning og fordi den nordgående ebbestrøm generelt løber lidt længere (tidsmæssigt) end flodstrømmen mod syd. Vi har besøgt området i 2000, 2004, 2005 & 2010).

Cuxhaven i kulingsvejr. Den gamle semafor viser at såvel ved Helgoland i Nord som ved Borkum i S blæser det Boufort 7 fra NW.... endnu en overliggerdag
Helgoland er en mærkværdig klippeklods (geologisk set en horst). Den er i sig selv et besøg værd og så er den et frihandelsområde (ingen moms ingen afgifter)
Stranden på det gamle kursted den østfrisiske ø Borkum
Fuglefjeld på nordspidsen af Helgoland med bl.a. rugende Suler

Gennem de Friisiske kanaler, her passeres Dokkum

Nordfriisland

Den belgiske kyst er bare 70 km lang og landet har mere end 10 mio. indbyggere. Her er kysten vest for Nieuwport med masser ef ferielejligheder staplet oven på hinanden

Zeebrugge. Byen er ikke interessant men er et godt sted at stoppe: billig Diesel og nem adgang til f.eks Brugge og Bruxelles

Skal man have tidevandet med sig er det det der bestemmer afrejsetidpunktet. Her sejler vi mod nordvest på vej mod solopgangen efter afgang fra Ostende meget tidligt
Hoovercraft mellem Dover og Calais. Endnu i 2000 efter kanaltunnelens indvielse kunne man møde disse monstre.


Tilbage til oversigtskortet